Chat with us, powered by LiveChat
Har du noen gang sett Hallo-damen på Netflix?

Har du noen gang sett Hallo-damen på Netflix?

Denne artikkelen er skrevet på oppdrag av Tveit Regnskap av Alexander Urrang Hauge, storyteller og tekstforfatter i Spray, Amedias innholdsbyrå. 

Det kan høres ut som et fjollete spørsmål, men slik var det altså før. Hallodamer og -menn loset oss trygt gjennom tv-kvelden – eller «fjernsyn» som folk sa da. Og TV2 heiv seg på. Hvordan er tv-vanene dine i dag? Spør en tenåring i dag om hva en Hallodame er? Du får neppe noe mer enn oppgitt hoderisting.  

Moteord som digitalisering, papirløst samfunn og automatisering finnes over alt i dag og det mest skumle er ikke hvor mange ganger de blir gjentatt, men det stadig mer åpenbare faktum at digitalisering er ikke noe som SKAL skje, men noe som allerede har begynt. 

Og da er spørsmålet – hvordan går det med digitaliseringen i din bedrift? 

Fortsatt føles det kanskje som om disse endringene egentlig ikke angår oss, det er noe som skjer i Europa, Asia eller på den andre siden av havet. Og lenge har man kunne støttet seg til denne forklaringen og håpet om at morgendagen kommer til å være omtrent som i dag. 

Denne følelsen og fornemmelsen er også etter alle solemerker riktig, helt til vi tar inn over oss hvor vanskelig det er å legge merke til endringer og forandringer som skjer sakte, rundt oss. Dag for dag.  

Hver dag bretter Haugalandet opp ermene og gjør seg klar til ny innsats. Jobber skal gjøres, varer skal produseres og transporteres, kunnskapsbaserte tjenester skal leveres.  Alle som driver en bedrift – enten det er et stort konsern eller et lite enkeltpersonforetak jobber med de samme grunnleggende problemstillingene. Har vi nok jobb i morgen, har vi nok jobb neste år? Er inntektene større enn utgiftene? Henger vi med i utviklingen? Er vi konkurransedyktige? 

Og ikke minst det siste spørsmålet: bruker vi tiden på det som skaper mest mulig inntjening og effektivitet for driften? Og mens disse spørsmålene henger i den klare høstlufta, og kan både være kilde til storstilt jubel og feiring med kake eller som lett kan kverne vekk både nattesøvn og gi noen nye grå hår, våger vi å spørre. 

Hvordan kan regnskapsoppgavene i din bedrift bli enda enklere?

Hvis vi som jobber i Tveit Regnskap skal prøve lete etter essensen, ja selve kjernen i det våre kunder jobber hardest med så tror vi det må bli dette: Våre kunder er ofte små og mellomstore bedrifter som er tuftet på kløkt og beinhardt arbeide. Svært mange av våre kunder kommer til oss med to behov. De vil ha orden i sysakene og papirene – og ikke minst: De vil ha råd, en sparringpartner og tryggheten ved at våre rådgivere står skulder ved skulder – og kjenner dem. 

Verden endrer seg fortere. Grensene vi orienterte etter i går har kanskje endret seg neste uke. Det er ikke bare de store linjene, men også hverdagen. Finnes det en arbeidsplass som ikke har endret seg radikalt de siste årene? Flere og flere av våre kunder velger å gi oss ansvar for alt som har med regnskap og økonomistyring å gjøre. Det betyr at den lille regnskapsavdelingen med stadig større behov for kursing og eksternt konsulentbehov er outsourcet. Tilbakemeldingene fra våre kunder kan beskrives med et ord: Lettelse. 

På samme måte som hallo-damene var noe vi var vant med, er det ingen som tenker på at de er borte.  Vi ser at bedriftene greier seg fint uten egen regnskapsavdeling og kan bruker kreftene på det som lønner seg mest. For Tveit Regnskap & Rådgivning handler det hele veien om finne balansen. Vi må ha styrken, størrelsen og muskelkraften, men fremfor alt hjernekraften til å kunne gi kundene våre de beste løsningen. 

Så hva betyr egentlig egentlig størrelse i 2019? Tveits størrelse betyr at vi alltid har en fagrådgiver som har akkurat din utfordring som sitt spesialfelt. Mange kan mye, men ingen kan alt. Derfor må du og din bedrift ha tilgang til det rette hodet, altså et fagmiljø. Det får du hos Hos Tveit. Vi tenker vi nemlig at regnskapstjenester ikke bare skal være en nødvendighet, men minst like mye en kilde til kompetanse gjennom rådgiving. 

Sagt på en annen måte: vi ønsker alltid å hjelpe våre kunder til tjene mer. Og hvordan gjør vi det? Ved å frigjøre tid slik at bedriftene kan bruke tiden på det de kan best – drive butikk, levere tjenester, perfeksjonere sine oppgaver. Så neste gang du setter deg ned foran tv, nettbrett, mobil eller laptop og velger og vraker mellom alle tilbud som finnes. Send en vennlig tanke til hallo-mannen i vissheten om at verden går videre og at du bedrift kan bruke tankekraft på morgendagen – ikke regnskap. Den biffen sørger vi i Tveit for. 

Artikkelen ble opprinnelig publisert i Tveits jubileumsmagasin, november 2019.