Chat with us, powered by LiveChat
Featured Video Play Icon

Gjør deg klar for en enklere hverdag med EHF (Elektronisk Handelsformat)

Alle har fått faktura i brevform eller via e-post. Fellesnevneren her er at det er mange manuelle handlinger som må utføres. Mottar du f.eks. en faktura i posten, må du hente konvolutten, åpne den og pakke ut fakturaen. Deretter må du punsje inn KID og annen betalingsinformasjonen i nettbanken. Og ikke nok med det: Du må levere fakturaen til din regnskapsfører i etterkant!

Dette høres kanskje ikke så tidkrevende ut for en faktura, men for hundre eller tusenvis av fakturaer hvert år blir dette en veldig ineffektiv prosess. Men visste du at det finnes et alternativ i dag? Et alternativ som overgår både papirfaktura og e-faktura? Alternativet heter EHF og er en fakturasendingsmetode som sømløst går fra regnskapssystem til regnskapssystem.

Men, hva er det egentlig?

EHF står for Elektronisk Handelsformat og er en løsning som benytter digital infrastruktur for å enklere kunne utveksle handelsdokumenter mellom virksomheter. Det aller vanligste er å sende eller motta EHF-faktura direkte mellom leverandøren og kundens økonomisystem.

Siden fakturaen er heldigital og mottas elektronisk kan mottakerens økonomisystem lese de automatisk. På denne måten kan man være trygg på at fakturaen kommer frem i tide og til riktig mottaker. I tillegg sparer man mye tid og ressurser med automatisering. En EHF-faktura er også utformet etter statlige krav, som betyr at du alltid kan være sikker på at fakturaen inneholder påkrevd informasjon.

EHF prosess
Grafikken illustrerer hvordan EHF-prosessen foregår i praksis. 

Er du klar for en enklere hverdag?

Visste du at alle systemløsningene Tveit Regnskap tilbyr, støtter EHF? Vi jobber stadig med å få flere og flere av våre kunder over på løsningen. Dette vil gi dem en enklere og mer effektiv hverdag, bidra til at flere betaler til forfall, og i tillegg øke sannsynligheten for at våre kunder får raskere oppgjør for sine fordringer.

4 gode grunner til å bytte til EHF:

1. Effektivt:
Fakturaen kommer frem så å si samtidig som du sender den. Her snakker vi sekunder! Det betyr at mottakeren i andre enden får lengre tid til å betale fordringen din. Sender du samme faktura i brevform, vil du kunne regne med at fakturaen bruker 3-4 dager før den er fremme. Du slipper også å levere fakturaen til regnskapsfører. Den er ligger allerede klar i systemet!

2. Enkelt:
Det er veldig enkelt. Du oppretter en faktura akkurat som vanlig, og det eneste du trenger å legge inn er bedriftens organisasjonsnummer. Er mottakeren registrert for å kunne motta EHF, trenger du bare å trykke «Send».

3. Miljøvennlig:
Elektronisk sending og mottak av faktura, kreditnota og purring vil spare miljøet for papir og sending av dokument med fly- og biltransporten til posten. CO2-utslippene vil bli mindre og mengden papiravfall redusert.

4. Sparer deg både tid og ressurser:
Bedriften din sparer både tid og ressurser på ikke-manuell håndtering av dokument, og kan heller bruke tid på kontroll, oppfølging og kunderettet arbeid.

Føler du deg moden for å bryte med den tradisjonelle fakturaen? Vi følger deg gjennom prosessen, og hjelper deg med oppsett av EHF fra start til slutt. Gjør deg klar for en enklere hverdag!

Ta kontakt i dag!