
50 tips til kostnadskutt
Vi Tveit Regnskap ønsker at alle som driver næring, enten om du er stor eller liten skal lykkes. Vår visjon er å skape lønnsomhet for våre kunder. I forbindelse med vårt 50 års jubileum i 2019 utarbeidet vi 50 tips til kostnadskutt for eksisterende og potensielt nye kunder.
- Gode betalingsrutiner. Hvem gjør hva og hvor ofte? Følg med på om bedriften betaler på forfall.
- Gode purrerutiner vil redusere kundekredittid- en god purrerutine er en fast purrerutine. Kan prosessen for purring og inkasso automatiseres?
- Forhandle betalingsbetingelser hos leverandører. Begynn med å gjennomgå de største avtalene -våg å utfordre leverandørene.
- Innkjøp – se på avtaler, alternative leverandører, vurdere å innlemme i kjededrift. Ha et kritisk blikk på innkjøp.
- Benytte/be om kontantrabatter hos leverandør.
- Vurdere færre leverandører for å få bedre rabatter og mindre adm.kost.
- Reforhandle betingelser på lån.
- Forhandle leasingavtalene før inngåelse – ta hensyn til sesongsvingninger i betalingsplanen for å sikre bedre likviditet.
- Bytte dyr kassekreditt med langsiktig lån dersom det er rom for det.
- Vurder finansiering – lån vs. leasing.
- Refinansiere lån i gode tider – bli kvitt pant.
- Følge med på offentlige tilskudd og finansieringsordninger. Har dere vurdert skattefunn?
- Vurder riktig nivå på driftsmidler – kan en del av utstyrsparken leies i høysesong?
- Selge ubrukte driftsmidler / driftsmidler med lav inntjening.
- Eskalerende vedlikeholdskostnader – vurdere om en skal kjøpe nytt eller fortsette å drive vedlikehold.
- Foreta markedanalyse før store investeringer.
- Vurdere kost/nytt av dyre firmabiler.
- Transport – gi god opplæring og jobbe med eierskap for å redusere forbruket og bedre vedlikehold og kjøre skadefritt.
- Tenke enkelt og billig ved nybygg – f.eks. ikke for stort areal og mer utstyr enn nødvendig.
- Kutte lager ved å forbedre logistikk.
- Vurdere tiltak for å redusere svinn. Kan svinn kuttes og kan svinn utnyttes?
- Redusere eget varelager ved at leverandøren stiller ut i din butikk.
- Sjekke utviklingen på varekost, juster utsalgspris hyppig eller løpende.
- Leiekostnader – reforhandle avtale.
- Vurdere eie vs. leie eiendom.
- Vurder alternativ form for husleieavtale – f.eks. omsetningsbasert.
- Analyser og evt. kutte ut ulønnsomme aktiviteter/produkter/forretningsområder.
- Vurdere åpningstider – bør en korte ned åpningstider i rolige perioder?
- Vurdere nye IT løsninger – kartlegg om mer kan standardiseres, digitaliseres og automatiseres?
- Styring av personalressurser – tilpasse antall ansatte i forhold til aktivitet.
- Kutte bruk av overtid – er mye bruk av overtid et tegn på mangel på planlegging?
- Lønnsreduksjon kan være et nødvendig alternativ å vurdere i krise.
- Sesongjustert arbeidstid (se på arbeidsavtalene).
- Reduksjon sykefravær. Ta grep tidlig ved økt korttidssykefravær.
- Vurdere å bruke innleid arbeidskraft i travle perioder.
- Vurdere sosiale kostnader – kartlegg hvilke tiltak som er verdifulle for de ansatte.
- Timeregistreringssystem; få ned administrasjonskostnader og sikre rett utfakturering.
- Få mer ut av ressursene – kartlegge bruk av ansattes tid og hvilke roller de er i. Bruk rett kompetanse på rett plass!
- Reklame/markedsføring – velge riktig markedskanaler med størst mulig effekt.
- Kan markedsmateriell og reklame samfinansieres leverandører/samarbeidspartnere?
- Vurdere hvordan en reklamerer – bør vi reforhandle eller kutte gamle avtaler.
- Energisparing! Avdekk muligheter for energireduksjon og se etter muligheter for Enova tilskudd.
- Ekspander rett! Sikre at kjernevirksomhet driver godt før utvidelse til nye områder.
- Ingen er verdensmester i alt. Vurder outsourcing av alt som ikke er KRITISK kjernevirksomhet.
- Vurdere alltid hvordan en kan produserer / levere varer og tjenester til lavere pris.
- Forsikringer – Avklar behov, sjekk vilkår og pris med jevne mellomrom.
- Årlig gjennomgang av avtaler – strøm, renhold, telefon og andre faste kostnader.
- Kutte abonnementer som en ikke lenger bruker.
- Vurder å ta deler av administrasjonsarbeid selv, f.eks. fakturering.
- Regnskapsorden – gode rutiner og orden i sysakene gir lavere regnskapshonorar! 🙂
⬇︎ Last ned plakaten (PDF-fil)
